Divat kompromisszumok nélkül: tudatos és állathasználat mentes alternatívák a cipőiparban

A divat többé nem a kompromisszumokról szól – legalábbis, ha a tudatos, állatkísérlet- és állathasználat-mentes irányvonalat nézzük. A sneakerkultúra új korszakába lépett: a gombából, ananászból vagy újrahasznosított anyagokból készült cipők ma már nemcsak etikusabbak, hanem trendibbek is, mint valaha. A 2025/2026-os őszi–téli szezon vegán kollekciói bizonyítják, hogy a stílus és a fenntarthatóság tökéletesen megfér egymás mellett – sőt, együtt mutatnak igazán jól.

Vegán sneaker természetes árnyalatú, zöld, bézs és barna színekben, újrahasznosított anyagokból, világos zöld háttérrel és a VEGAN felirattal.

A veganizmus messze nem csak arról szól, hogy mit teszünk a tányérunkra. Egyre többen ismerjük fel, hogy ez életmódunk a szépségápolástól kezdve a lakberendezésen át egészen a ruhatárunkig minden területen összhangban kell, hogy legyen az értékrendünkkel.

És ha van terület, ahol a változás különösen izgalmas, az a cipők világa. Hiszen a sneaker több mint lábbeli: önkifejezés, státuszszimbólum, és persze a mindennapjaink egyik legfontosabb társa.

De vajon lehetünk trendik úgy is, hogy közben nem támogatjuk az állatok kihasználását? A 2025/2026-os őszi–téli szezon vegán sneaker-kínálata erre egyértelmű igennel válaszol.

Laza pillanat egy padon; egy ember kinyújtott lábakkal fehér Nike cipőben és világos zokniban, mellette egy vászontáska „Be kind to animals” felirattal, napsütéses kültéri környezetben.

A bőr mítosz

Sokáig tartotta magát az a tévhit, hogy a valódi bőr a legfenntarthatóbb választás: természetes, strapabíró, meg egyébként is hasznos "melléktermék". Csakhogy a valóság ennél sokkal árnyaltabb. Az állattartás az egyik legnagyobb környezetterhelő iparág, a bőrfeldolgozás pedig mérgező vegyszereket, rengeteg vizet és energiát igényel. A „természetes anyag” romantikája mögött valójában súlyos környezeti és etikai problémák rejlenek. Ma már egyre többünkben tudatosul: az állatbőr nem fenntarthatóbb, inkább egy múlt századi reflex.

Progresszív anyagok térhódítása

És itt jön a képbe az innováció. Az elmúlt években olyan anyagok robbantak be a piacra, amelyek még néhány éve is sci-finek számítottak volna. Gombabőr, amely a micélium hálózatából készül és puhaságában vetekszik a luxus bőrökkel. Piñatex, amely ananászlevelekből ad strapabíró alternatívát. Szőlőbőr, kukoricabőr, kávéalapú textilek – vagyis mindaz, amit korábban hulladékként dobtunk volna ki, most a legtrendibb cipők alapanyaga lehet. A sportmárkák sem akarnak lemaradni: az adidas évek óta dolgozik óceáni hulladékból készült modelleken, a Nike pedig „Next Nature” néven indított el egy fenntarthatóbb, részben vegán vonalat.

A luxus és a hétköznapi is találkozik ebben a változásban. Stella McCartney már jó ideje úttörő a vegán anyagok használatában (az adidasnál külön prémium, de még megfizethető kollekciója van), de mára a Dr. Martens ikonikus bakancsa is kapható vegán verzióban, a Crocs pedig 2021 óta teljesen állatmentes.

Fekete-fehér fotó fekete Crocs papucsokról fekete Nike zoknival, fapadlón állva; a bal papucson egy kis figura dísz.

És ha a téli hidegben inkább bundás csizmára vágyunk, az UGG is piacra dobta a „Plant Power” kollekciót, amely cukornád és újrahasznosított alapanyagok felhasználásával készült. A Veja letisztult sneakerei már szinte minden európai nagyváros utcáin feltűnnek, és sokszor kiderül: senki meg nem mondja, hogy ezek a cipők nem bőrből készültek.

De mennyire könnyű ma vegánként cipőt vásárolni?

Az igazság az, hogy sokkal könnyebb, mint pár éve, de még mindig akadnak buktatók. Nem minden webshop jelzi egyértelműen, hogy egy modell vegán. A „synthetic upper” nem mindig jelent teljes állatmentességet, hiszen a ragasztók és a bélések között is lehet állati eredetű összetevő. Érdemes ezért a gyártó saját oldalán rákeresni a „vegan” jelzésre – az adidas, a Nike és a Dr. Martens már külön kategóriát is kínál. Magyarországon a Footshop, az About You és a Snipes is egyre több vegán opciót kínál, és a fast fashion márkák, mint a H&M vagy a Zara is időről időre előrukkolnak tudatosabb kollekciókkal.

Két fehér Nike Air Force 1 cipő kirakatban, zöld fűzővel és plüssfigura-díszekkel, valamint arany medálokkal díszítve, beltéri kirakatvilágításban.

És hogy mit tartogat számunkra a 2025/2026-os őszi–téli szezon?

Az adidas Samba és Gazelle modellek végre vegán változatban is hódítanak, köztük a Sean Wotherspoon-féle hemp és gomba-alapú verzióval. A Nike Next Nature sorozatában klasszikus Air Force 1-ek és Dunkok kaptak fenntarthatóbb, állatmentes anyagokat. A Crocs továbbra is magabiztosan tartja vegán irányát, és még az UGG is kínál tudatosabb alternatívát a fagyos napokra. A Veja, a Native Shoes és a Camper mind olyan brandek, amelyeknek külön filozófiája van a fenntarthatóság mögött – ráadásul trendi, városi viseletet kínálnak. És ha valaki az ikonikus, időtálló darabokra esküszik: a Dr. Martens vegán bakancsa minden ősz és tél alapdarabja lehet.

A keresés ma már nem bonyolult. Elég beírni a „vegan sneakers” vagy a „vegan leather shoes” kulcsszavakat, és tucatnyi opció ugrik fel. A nagy márkák oldalán a „vegan” filter sokat segít, de a közösségi médiában is rengeteg inspirációt találunk, ha csak rákeresünk az #vegansneakers hashtagre.

A legjobb az egészben, hogy a vegán sneakerek ma már nem kompromisszumos választások. Nem kell lemondani sem a stílusról, sem a kényelemről, sem a tartósságról. Sőt, egyre inkább az az érzésünk: ezek az innovatív anyagok és friss dizájnok jelentik a jövőt, míg a bőr a múltat idézi.

A veganizmus tehát nemcsak a tányéron mutatkozik meg, hanem a ruhatárunkban is – és nincs annál menőbb, mint amikor a cipőnk egyszerre képviseli az ízlésünket, a trendérzékünket és az értékeinket.

A cikket írta

Veres Anita
Stylist és divat tanácsadó, vegán aktivista

2025/10/21

Tetszett amit olvastál? Oszd meg a közösségi médiában!